vrijdag 9 september 2022

Hoya calycina

 Naast de "gewone" Calycina heb ik nog drie in mijn bezit.

- Hoya calycina NS08-102

- Hoya calycina NS08-109

- Hoya calycina GPS10317

En natuurlijk heb ik mijn oude Calycina nog in mijn bezit.


vlnr: NS08-102, GPS10317, NS08-109

Hoya calycina is een aparte soort uit de familie samen met Hoya australis en Hoya albiflora, voornamelijk vanwege hun schijnbaar vergelijkbare kleuren. Het verschil is het meest merkbaar bij de Hoya australis: een inwendig gladde bloemkroon en een veel grotere hoofdkroon; en door Hoya albiflora: een gebogen bloemkroon.

In de open toestand duren de bloemen ongeveer 10 dagen en stralen ze een sterke suikerzoete geur uit, die doet denken aan de geur van hyacint. (geur = stinkt).

het verschil tussen H. calycina en H. calycina Star Gazer. Hoya calycina heeft een donkerder blad

De bloemen van Stargazer zijn ook groter... maar niet 2+ keer groter....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten