donderdag 24 maart 2022

Hoya 'Sunrise'

 Mijn Hoya 'Sunrise' staat vandaag in bloei.






2 opmerkingen:

  1. Dag Gerrit alles wel,

    Ik heb nu ook Hoya Ban Ngong Ngoy in bezit, lijkt qua bloem op een pubicalyx. Nou verwachte ik dezelfde groeikracht als een pubicalyx. Vergeet het maar er gebeurt helemaal niks, het gaat ook niet dood, blaadjes nog steed mooi groen naar mevrouw weigert om iets van een groeiknop te laten zien. Informatie ingwonnen bij kweker waar ik hem had aangeschaft. Ja inderdaad bevestigd een hele moeilijke groeier,de kweker was zelf ook al 2 jaar aan het worstelen met het ding, eist hoge luchtvochtigheid en veel licht ook in de winter. Het advies wat ik kreeg was om de plant in een transparante plastic dichtgeknoopte zak te plaatsen met pot en al, want dan gaat die broeien en zou je hem een beetje kunnen helpen, zo gezegd zo gedaan. Gelukkig had ik hem goedkoop 5 eurie, dus dan ben ik ook niet snel rouwig om als die wel de bocht om gaat. Leuke hobby die Hoya's maar kom er snel achter dat 80% van de soorten het eigenlijk niet eens wil doen in Nederlandse huiskamer zonder groeilicht in de winter en hoge luchtvochtigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Klaas, hier alles best, de Hoya's gaan over een paar weken de kas in.Hoya Ban Ngong Ngoy is een X tussen Carnosa en Pubicalyx (zegt men) een gemakkelijke groeier/bloeier dus.
    Maar wel met hoge luchtvochtigheid, groeilicht en warmte................zoals de meeste Hoya's.

    BeantwoordenVerwijderen