dinsdag 28 september 2021

Hoya ilagiorum.

Deze Hoya wil bij mij niet, terwijl deze bij Eddy het heel erg goed doet.

Hoya ilagiorum is vernoemd naar de familie van professor Leodegario M. Ilag.

Hoya ilagiorum is endemisch in Mt. Mabilog, Nagcarlan, Laguna Province, Luson Island, De Filippijnen. Het werd gevonden in september 2009 op een hoogte van 300m boven de zeespiegel door Monina Siar en M.A. Cajano.

Hoya ilagiorum is een gemakkelijk te kweken, snel bloeiende variëteit. Ze houdt echter niet van direct zonlicht, voor haar zijn de oostelijke en westelijke ramen optimaal.







3 opmerkingen:

  1. Ja, deze soort bezit ik ook 3 exemplaren van weten te bemachtigen, groeit zeer goed op mijn Lechuza-pon. In zes weken tijd goed wortel geschoten en nieuwe ranken geproduceerd, wortels komen inmiddels onder de pot uit. Het is een prachtig soort met heerlijk sterk geurende bloemen naar men lezen mag. Ik wil even een ervaring delen; waar ik wel achtergekomen ben is dat zelf waterende potten niet mijn ding is want dit zorgde voor een te nat substraat, het leek wel een zwembad in de pot. Mijn H. carnosa kreeg spontaan wolluis en groeide niet meer. Ik dacht waarom gebeurt dit want H. carnosa is bijna niet dood te krijgen bleek substraat te nat, stagnerend water is funest zoals bekend. Ik doe het nu op mijn eigen manier en heb de lont onder uit de (reservoir) pot getrokken en geef alleen nog van boven water. Ik Probeer en experimenteer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier heb ik ook een stek van aangeschaft hopelijk begint die te wortel schieten; vrij unieke zeldzame soort Hoya sp. UT-038 Flores Island afkomstig van het eiland Flores Indonsie, prachtige bloem naar mijn mening en heerlijk geurend volgens de persoonlijke ervaringen http://www.apodagis.com/asclepiadaceae/hoyas/unknown_hoyas/unknown_77.html Froenlijke groetnis, Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Ilagiorum wil bij mij niet, constant wolluis. De UT038 is een prachtige Hoya, Klaas

    BeantwoordenVerwijderen