donderdag 24 augustus 2017

Hoe stek IK een Hoya-plantje

Hieronder zie je hoe IK een Hoya-plantje laat "bewortelen"
er zijn natuurlijk verschillende andere manieren.

Een stekje laten wortelen doe je bij voorkeur in het voorjaar/zomer.
Het is moeilijk om in het najaar/winter een Hoya te stekken.


Wat heb je nodig:

1: een stekje
2: een "plug" met stekgrond of sphagnum mos
3: een glas (waar de plug in past) met water
4: een schaar, touwtje en een plastic zakje
5: een verwarmingsplaat (propagator)


Diverse soorten "plugs"



Plaats de Hoya-stek in de plug


Plaats de plug in het glas, het glas half gevuld met water.


Plaats dit alles in een plastic zak, maak dit dicht met een touwtje
en knip een gaatje in de plastic zak (voor het genoeg zuurstof krijgen)


En plaats deze zak met de Hoya-stek op een verwarmingsplaat (propagator)


Na een paar weken zie je aan de onderkant van de plug dat de stek "wortels" schiet
Ik wacht dan nog een paar weken totdat de "wortels" sterk zijn
en laat de stek dan een week afharden.
En nu maar hopen dat de Hoya begint te groeien en vooral dat er een bloem aankomt. 


2 opmerkingen:

  1. Hoi, wat is dat voor verwarmingsplaat? Groetjes Kaytlinn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik gebruik dit: https://hoyaplanten.blogspot.com/2017/10/hoe-maak-ik-een-propagator.html.

      Verwijderen