woensdag 11 oktober 2017

hoe maak IK een propagator

De zaden van de Hoya's en de stekjes van Hoya's  hebben een hoge temperatuur nodig om te ontkiemen/groeien.
Een stekje laten wortelen doe je bij voorkeur in het voorjaar/zomer.
Het is moeilijk om in het najaar/winter een Hoya te stekken.

Om er voor te zorgen dat er sprake is van een hoge temperatuur heb ik een propagator gemaakt.
In dit blogje probeer ik stap voor stap te omschrijven hoe ik deze heb gemaakt.

Wat heb ik nodig:
- een plastic bak (hier 40 bij 36)
- polystyreenplaat (hier 3 cm dik)
- krammetjes
- zand (zilverzand)
- verwarmingskabel van 4 meter = 20 watt ( 2 meter snoer en 2 meter verwarmingskabel),
  deze verwarmingskabel koop ik bij http://www.barteljo.nl/
   

plastic bak


plastic bak met polystyreenplaat


hierover heen gaat een laagje zand van +/- 2 cm.


de verwarmingskabel


de verwarmingskabel zet ik vast met krammen in het zand


hierover heen weer een laagje zand van +/- 4 cm


en klaar, de temperatuur is tussen de 25 en 30 graden


en hier staan de Hoya's met een "voet" temperatuur van 25 tot 30 graden onder TL buizen



2 opmerkingen:

  1. Werkt u hier nog mee? Zo ja, hoe houdt u de temperatuur constant en hoe laat laat u de tl verlichting branden?
    Gr. Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, sorry voor de late reactie...……., ik gebruik ze alleen in de wintermaanden, vooral voor het bewortelen van stekgoed. De temperatuur is niet constant, maar in de wintermaanden ongeveer 15 graden. De tl buizen gaan om 8 uur aan en om 10 uur weer uit.

    BeantwoordenVerwijderen